Musik som tar sig fysiska uttryck



Det var länge sedan jag senast köpte skivor. När man har Spotify har behovet dämpats rejält. Men självklart finns det alltid mängder med plattor jag vill ha. När jag för några dagar sedan fick erbjudande om att få frakten gratis om jag beställde på Ginza så gjorde jag det.

Mary J Blige-skivan är inte ny, men den fick jag för 49 kronor. Den är sjukt bra. Robyns Body talk Pt2 fick jag som digitalt recensionsex men den ville jag gärna ha i fysisk form, eftersom jag har Pt1 fysiskt.

Och så Håkan. Nästa helg ska jag höra honom live i Scandinavium i Göteborg och till dess vill jag känna skivan, kunna den och ha den. Inte bara lyssna på Spotify.

Det är en skiva som växer. Efter första lyssningen var jag inte direkt såld, men jag körde den på repeat igår när jag gick hemma. För varje genomlyssning sträcker sig låtarna ut var för sig och blir allt starkare. Just nu är jag mest förtjust i "Jag vet vilken dy hon varit i".

Nedan följer texten och därefter hur spåret låter. Dock är det ingen video. Lyssna specifikt från 2.12 där "refrängen" går om efter ett mellanspel. Vid 2.20 lyfter hela låten när Håkan bjuder på den där desperata tonen som är så specifik för honom. När han sjunger på det viset känns det i hela kroppen på mig. Hjärtat skakar. Lovely!


Jag vet vilken du hon varit i

Hon är det här partyts ljus
och han bredvid
är så stolt att ha henne nära sig
det verkar som hon överlevt
sen sist jag såg henne
hon kunde va någon annan, någon bättre
om hon slöt ögonen
Hon har bytt höghusen
mot champagne
Och hennes nya fina vänner
tror dom vet var hon kommer från
Jag är pojken i glasögon
hon var kär i en gång

Hon känner inte igen mig
nej åren har nog slitit hårdare på mig
så jag säger inget
vill inte genera henne
jag hoppas han tar hand om henne väl
Jag vet vilken dy hon varit i



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0