Inventering av kropp och frys

Jag har känt mig konstig i ryggen ett tag. Sen elva år har jag problem med min högra skuldra, något som inte blivit bättre med ett så stillasittande jobb jag har nu och jag har trott att ryggkänslan berott på det. Därför har jag inte funderat mer på det. Men igår eftermiddag när jag satte mig på huk för att snacka med en kollega lutade jag mot en vägg och kände hur det smärtade till neråt svanken.

Senare kände jag efter och upptäckte något välbekant, tyvärr. Kring några kotor var det svullet och gjorde rejält ont när jag tryckte. Inflammation alldeles troligt. Idag när jag känner efter kan jag definitivt härleda känslan ditt. Jag hoppas att jag upptäckt det "tidigt". För sex-sju år sedan hade jag inflammation på samma ställe och då gick det så långt att jag var sjukskriven i två eller tre veckor. Det har jag ingen lust med. Då kunde jag inte sitta alls utan var säng- och soffliggande.

Jag försöker att inte fokusera på det mer än att tänka mig för hur jag rör mig. Försöker att inte belasta mer än nödvändigt. Får ringa vårdcentralen på måndag.

Nu är det oktober och jag har gått in på mitt nya deltidsschema. Det känns fint. Insåg när jag betalade mina räkningar för en vecka sedan hur mycket mindre pengar jag kommer att ha över framöver. Jag började räkna på olika abonnemang jag har och har redan bytt för mobilen. Kommer kanske inte göra enorma skillnader, men kanske 150-200 kronor i månaden.



Bestämde mig för att tänka och planera mer när det gäller maten också. Det är när jag slutar att planera som det blir många luncher på stan. Det kan vara gott emellanåt, men ett par gånger i veckan är onödigt. Efter en inventering i frysen hittade jag två påsar kokta bönor. En med black eye- och en med mungbönor. Jag tog upp dem häromdagen och idag har det blivit mat av dem.

Av black eye-bönorna gjorde jag en gryta med ananas, krossade tomater och vitlök i. Funkar bra att äta till bulgur eller ris. Black eye-bönor är nästan de godaste tycker jag. Matiga också. Jag brukar välja bönor efter protein- och järnhalten. Framför allt är järnet viktigt, eftersom jag inte äter nöt och fläsk.



Grytan räckte till fyra matlådor. Perfekt. Mungbönorna såg väldigt mosiga ut så jag mosade dem ännu mer, knäckte i ägg och blandade ner mjöl och kryddor och gjorde biffar av dem. Bönbiffar har en tendens att trilla isär och jag har aldrig gjort på mungbönor tidigare, men de blev helt ok. Goda i alla fall och det är viktigare än att de är snygga.


Kommentarer
Postat av: Johanna Urban

Hej Sofia!



Hoppas allt är väl med dej! :) Älskar utsikten från din mammas och pappas fönster, landet är vackert!!



Vad roligt att du tycker om min "nya stil", tänkte att lite variation förnöjer :) sköt om dej!



kram på dej

johanna

2010-10-03 @ 10:02:01
URL: http://johannaurban.blogspot.com
Postat av: Johanna Urban

ps. hoppas ryggen läker fort och fint för dig!!!!

en bamse kram

2010-10-03 @ 10:04:57
URL: http://johannaurban.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0