Rostade sesamfrön

Här överst skulle det ligga en bild på hur jag rostar sesamfrön i en stekpanna, men det var något galet med bilden. Hur jag än gjorde vägrade bloggen att acceptera den. Så kan det gå. Istället får ni ta mig på orden att rostade sesamfrön är grejen. Värm en ren panna och släng i fröna (oskalade). Skicka runt dem med jämna mellanrum så att de inte blir brända. När det börjar poppa i pannan och det börjar dofta då är de färdigrostade.



De rostade fröna äter jag varje dag i min havregrynsgröt (gjord på fiberberikade gryn). Jag slänger i efter behag och det ger gröten en schysst karaktär framför allt ihop med äpplemos. Supergott. Självklart funkar det lika fint att slänga frön i bröddegen. På 50 gram jäst och 5 dl vatten tog jag ungefär 1 dl rostade sesamfrön.



Jag brukar oftast göra frallor eller kakor, eftersom brödet är snabbtinat och enkelt att dela då.



Så här när kvällarna är mörka och regniga är det extra skönt att krypa upp i soffan med hembakt bröd, en stor kopp te och tända ljus.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0