Nya smaker i min gom

Jag vet att jag är sent ute, men det är faktiskt ganska nyligen som mina smaklökar upptäckt halloumiost och vad gott man kan göra med den. Det är min vän S som jag har att tacka för det. Eller kanske hennes sambo J som är kock. Jag tänkte hur som helst dela med mig av denna smakupplevelse.



Till att börja med: tärna osten och lägg den i en skål eller påse. Pressa en vitlöksklyfta eller två över. Spruta på en till två teskedar citronsaft och en till två matskedar olivolja. Låt det dra cirka en halvtimme. Rör runt emellanåt. Osten är väldigt salt i sig själv så salta inte!



Hetta upp pannan till maxvärme. Plocka upp ostbitarna och lägg i pannan. Försök att inte få med för mycket av marinaden. För mycket vätska i pannan gör att det bara bubblar och osten får ingen färg utan klabbar ihop.



Försök att hålla bitarna ifrån varandra för det smälter lätt ihop. När de fått färg lägg upp dem på ett fat eller liknande. En bit halloumi räcker till två personer ungefär. Den kostar runt 30-35 kronor.



Till osten tycker jag det är gott med rotsaker. Antingen gör man en blandning som man kör i ugnen. Nu senast stekte jag squash och morötter i olivolja i stekpannan. Jag kryddade med flingsalt och grovkornig svartpeppar. Stek tills grönsakerna mjuknat. Andra grönsaker som är goda till är palsternacka, fänkål och blomkål.



Nu är det tid för färskpotatis! Som jag längtat. Den kostar visserligen 25 kronor kilot, men det är värt varje krona för att få känna den ljuva smaken. Jag brukar bara skölja av potatisen ordentligt innan kokning för jag gillar skalet.

Om man vill kan man göra en kall sås på creme fraiche med till exempel gräslök i plus salt och peppar. Annars tycker jag att det går bra utan sås. Särskilt då grönsakerna bär med sig oljan och för att potatisen är saftig i sig själv.

Tro mig, det blir en smaklig måltid!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0