Ansikten

Bilder från arkivet fortsätter att trilla in! Bilderna i det här inlägget är mellan 10 och 14 år gamla ändå minns jag när allihop har kommit till. Mitt minne har så tydliga kopplingar i vissa lägen och i andra är det helt ... dött.



Den här ladyn är framskrapad på ett over head-blad och sedan tryckt i en gammal maskin som rullades för hand. Den där stråigheten som finns i bilden tycker jag är vacker. Det ser gammalt ut.



Det här är den äldsta bilden i sammanhanget. Se 9 b står det i hörnet, så den kom till när jag var 15 eller 16 år. Jag försökte att teckna ansikten utifrån ett visst antal linjer. Den här slutade jag med innan den var klar och linjen från hakan över näsan och pannan finns kvar. Jag har för mig att jag målade av en bild, men jag minns inte vilken. Nu tycker jag mannen påminner lite om Vincent van Gogh.



Den här var väldigt rolig att hitta. Den är från gymnasiet och är ett självporträtt gjord med vänster hand. Alltså fel hand för mig. Då var den ganska lik. Nu har jag förändrats en del. Näsan är i alla fall sig lik.



Här är ett av få porträtt, kanske det enda, som jag gjort i bläck med en vanlig kulspetspenna. Jag jobbade en hel del med det här porträttet, minns jag. Att teckna med bläck känns inte riktigt godkänt. Att använda kulspets är ju mest kladd. Så där när man pratar i telefon eller lyssnar på någon som pratar och pratar. Men den här bilden är jag nöjd med.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0