Matchiga muggar och Lapidus




Äntligen har jag hittat bra temuggar. Jag har letat länge. Främst bland nytillverkade porslinsserier. Jag har hittat en favorit i Arabia Finlands Runoserie som finns i de fyra årstiderna. Fast att jag köpt dessa behöver ju inte utesluta Runo. Jag får se.

Dessa muggar är från Indiska och kostade 49,50 kronor styck och som synes passar de fint in bland mina färgglada glas. Det är även samma färger som jag har i vardagsrummet. Jag tycker det är roligt att ha en genomgående linje även om jag tycker att den behöver brytas på vissa plan. Man behöver kontrast.

Fyra år efter alla andra läser jag just nu Snabba cash av Jens Lapidus. Jag fattar att han fått mycket cred för boken. Jag älskar hur han porträtterar sina figurer: lyckat! Dock måste jag säga att den hade behövt mer genomarbetning. Till exempel upprepar han specifika uttryck allt för tätt efter varandra i den löpande texten. Att de som personer säger är samma hela tiden är ju ett uttryck för en karaktär.

Sen finns det vissa detaljer jag stör mig på. Småaktigt av mig, jag vet. I en sekvens beskrivs en jacka som köpts på H&M och han skriver att den kostade 499 kronor. Det är bara det att det är ett felaktigt pris. H&M har inte -99-priser utan -98. Jackan borde således kostat 498 kronor. Som sagt småsak. Kanske för att jag jobbat i butik som jag bryr mig. I övrigt är boken svår att slita sig ifrån. Regnet utanför fönstret gör det ännu lättare att bara fortsätta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0