Snö





Snö. Snö. Snö.


Det har varit en fantastisk vinter. På alla sätt. Självklart tänker jag i första hand på vädersättet. Två dagar innan julafton skrev jag ett inlägg om att det kanske blir en snöig jul. Det blev en snöig jul och mycket, mycket mer. Med tanke på alla diskussioner om väderförändringar och höjning av medeltemperaturer borde en vinter som denna kännas lugnande. Jag vet inte.

Nä, det ska inte bli en domedagsblogg av det här. Vill bara få sagt att jag är så trött på snön. Trött på att vakna varje morgon och se att bilen fått ett nytt täcke på sig, trots att jag borstat av den dagen innan. Jag är väl medveten om att februari är en vintermånad och att det är helt naturligt att snön ligger på backen och att det är kallt.

Det som bekymrar mig är just att det fortsätter att dala vita flingor från skyn. Varje dag. För ju mer snö som ligger desto längre tid innan den försvinner. De senaste dagarnas snökaos har ockuperat tidningar, radio, tv och fb-statusar. Så även mina. I lördags var jag i Borås. Den översta bilden är från stället där jag valde att parkera. Hur skönt är det att komma ut och inse att ens bil har en 60-70 cm hög snövall omkring sig?

På väg från Borås mot Ulricehamn tog jag den andra bilden. Tänk att Västra Götaland kan se ut som fjällen. Som tur var så hade de stora vägarna blivit röjda. Det var värre inne i Borås. Den nedersta bilden är tagen inne i Ulricehamn. Av trottoaren finns bara en liten gång. Det ser ändå ganska mysigt ut.

Det mest positiva med snön är ljuset. Även om himlen är förbaskat grå så lyser snön. Det har inte varit tal om någon vinterdepression för min del. Tack och lov!

Ändock - jag längtar som en galning efter ljudet av vatten som rinner längs gatorna. Fågelkvitter. Solsken. Känslan att låta jackan hänga kvar inne. Lyckan i bröstet när vintergruset sopas från vägarna. Att se människor rada upp sig mot husväggarna. Som surikater. Tygskor. Folk som ler. Däck utan dubbar. Tussilago och vitsippor. Ja, jag längtar efter blå himmel och humlor som surrar. Fjärillar som fladdrar. Och nakna tår i iskallt vatten.



Humla. Bilden är tagen när våren är ny. I Ulricehamn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0