Bordet med stort B



Oj. Det var ett sådan här bord jag letade efter. Jag brukar hitta möblerna jag letar efter. Det gäller att inte ha bråttom och leva med möbler som inte passar så länge. Detta bord har i princip allt jag kan önska mig. Det är från 50-talet. Det har snygga ben. Och det har en fantastisk liten hylla under.

Jag hittade bordet i min favoritsecond hand-butik i Jönköping. Det satt inget pris på och i vanliga fall brukar regeln gälla - inget pris, ingen försäljning förrän nästa öppethållande. Det är väl för att folk inte ska försöka få billigare priser. Trots allt så frågade jag en herre om bordet inte var till salu, eftersom det inte var prismärkt.
- Jodå, sa han och berättade att de plockade in nya möbler hela tiden och att en annan herre gick runt och prissatte.

Skit tänkte jag. Har de en speciell prissättare lär bordet inte bli billigt. Jag slog mig ned på en stol bredvid bordet och väntade på prissättaren. Flera andra slängde suktande blickar på bordet. Jag ställde min handväska på för att demonstrera att: detta är mitt!

Han kom. Tittade på det.
- Det är 50-tal, konstaterade han.
- Eller 60-tal, undrade den förste herren.
- Det är 50-tal, sa prissättaren igen.
- 295, sa han sen och tittade på mig.
- Så pass, sa jag.
Vet inte riktigt vad jag ville med det. Hoppades kanske på ett lägre pris.
- Ja, det får vi för det sa han, tjurigt och gick därifrån.

Jag visste att jag ville ha bordet. Problemet var att det var lite för litet. Jag var rädd att det skulle se för pluttigt ut bredvid min jättesoffa. Lurade på om jag kunde ha användning för det på annat sätt. Jag ringde mina systrar för att få råd. Ingen av dem svarade. Som tur var svarade en vän. Mms:ade en bild. Vännen tyckte jag skulle slå till.

Prissättaren kom fram till mig medan jag fortfarande pratade. Han plirade mot mig.
- Jag sänker väl lite då, sa han och sänkte med 50 kronor.

Jag skrattade för mig själv. Att jag tvekade hade inte med priset att göra. För all del. Jag klagade inte.

Jag älskar bordet. Men jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag gillar det ihop med soffan. Måste nog smälta det ett tag. Det är knappt jag vill lägga in bilden på hur det ser ut. Bordet är ju för litet till soffan... Skit!


Kommentarer
Postat av: Kenneth

Det kan också vara soffan som är för stor till bordet …



Men jag tycker faktiskt inte att det gör så mycket. Det är nog mest en vanesak. Efter ett tag kommer du inte att tycka så.

2010-03-01 @ 11:13:54
Postat av: sofie

Så nu måste jag helt enkelt byta soffan. Skit också!



Nä, men tack. Det där behövde jag höra :)

Bilden gör att det ser värre ut än det är också. Eftersom bilden är typ ovanifrån. Jag hoppas jag vänjer mig.

2010-03-01 @ 12:59:52
Postat av: Daniel

Hejsan! Fin blogg du har :D, Allt bra med dig :) ?

2010-03-01 @ 13:41:12
URL: http://danielhenningsson.blogg.se/
Postat av: sofie

Tack så mycket Daniel. Allt är fint :)

2010-03-01 @ 14:34:05
Postat av: Kajsa

jättefint!

2010-03-02 @ 20:02:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0