A change is gonna come



Sam Cooke. Det är en stilig herre som skrivit en av mina absoluta favoritsånger "A change is gonna come".


Ibland händer det att man springer på musik, så där bara av en händelse, som fastnar för en evighet. Så var det med låten "A change is gonna come". Den skrevs och spelades in av r'n'b singer/songwritern Sam Cooke 1964. Första gången jag hörde den var med Fugees och Lauren Hills fantastiska röst. De har i sin version ändrat på originaltexten.

Nästa gång jag hörde låten var det med otippade Lisa Nilsson. Därefter sprang jag för första gången på Leela James. En fantastisk soulröst. Hon hade också gjort en inspelning av låten. Då började jag fundera och leta och insåg att en lång rad av artister faktiskt gjort det och jag tänkte att jag skulle börja samla låten. Det har dock inte blivit något aktivt letande mer än lite googlande och spotifayande.

Förutom de tre redan nämnda har jag en version med Aretha Franklin också. Annars hade den här låten fallit i glömska. Så dök den upp i fredags igen. Med Seal.

Nu måste jag dela med mig av den. Nedan finns texten. Jag länkar till Fugees version.

http://www.youtube.com/watch?v=ErD-uawYMWE


I was born by the river in a little tent and just like that river I’ve been running ever since. It’s been a long, a long time coming, but I know a change is gonna come. Oh, yes it will.

It’s been too hard living, but I’m afraid to die. Cos I don’t know what’s out there beyond the sky. It’s been a long, a long time coming, but I know a change is gonna come. Oh, yes it will.

And then I go to see my brother and I ask him to help me please. And he just winds up knocking me back down to my knees.

There were times when I thought I couldn’t last for long. But I now I think I’m able to carry on. It’s been a long, a long time coming, but I know a change is gonna come. Oh, yes it will.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0