Maria - min idol



Det var i december 1994
som jag först stötte på Maria Lundqvist. Inte ett personligt möte utan genom julkalendern Håll huvudet kallt. Jag var 13 år den vintern och kände mig för gammal för att kolla på julkalendern, men den här var för bra för att missa. Faktum är att den är en av få julserier som jag minns. Maria Lundqvist dyker upp som polisen Gullan. Jag skämdes när jag såg henne. Och skrattade som en galning. Hennes kroppspråk var som från en annan planet. Hon blev min idol på fläcken.

Fem år senare dök hon upp som biblioteksassistenten Sally och det är nog därifrån som de flesta känner henne. Sally, liksom Gullan, visar prov på ett makalöst kroppsvrideri. Ett barn i en kvinnas kropp.

Maria Lundqvist gjorde flera roller som den där tokroliga kvinnan och jag gick och längtade efter att se henne som något annat. Så kom filmen Den bästa av mödrar och Maria Lundqvist visar vilken lysande skådespelare hon är. Det är en film som är fruktansvärd och fantastisk på samma gång. Den handlar om Eero som kommer som krigsbarn från Finland till Sverige och hamnar hos ett barnlöst par spelade av Maria Lundqvist och Michael Nyqvist.

För den rollen fick Maria en guldbagge.

Just nu har hon sig egen show - Blottad. Hon berättade under sitt besök i P3 Populär idag om att hon i 25 år har velat ha sin egen show. Bilden ovan är en PR-bild för showen. 14-15 januari kommer hon till Lorensbergsteatern i Göteborg med uppsättningen. Jag har inte råd att gå. Fast jag skulle hemskt gärna vilja. Jag får hoppas att hon kommer tillbaka längre fram i vår. Då ska jag hålla utkik efter biljetter.

Det började 1994 och det håller än - Maria Lundqvist är min idol. Inte bara som skådespelare, utan som människa. Hon är en av Sveriges mest prisbelönta och uppskattade artister, men hon har aldrig blivit en diva. Hon har behållt sin ödmjukhet. Bara en sak som att hon har alla sina priser i en hylla i sitt hem! Hon är stolt och glad över dem, samtidigt som det inte verkar som att hon räknat med att få dem. Hör själva. Intervjun börjar 1 h och 12 min in i klippet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0