Mellandagsrea

Handeln spås slå rekord under mellandagsrean. I år igen. Varje år nytt rekord. Handla, handla, handla! Vi kan ju inte behöva allt det där?! Just nu har jag klädförbud. Det har mest att göra med att jag inte har råd att köpa kläder så länge jag jobbar deltid, men också för att jag har hur mycket kläder som helst. Nyligen gjorde jag en utrensning. Trodde jag skulle kunna röja ut mängder, men det blev bara två pappkassar. Alla de där "jag använder dem ibland" fick vara kvar.

När jag har tvättat får jag knappt in kläderna i mina skåp. Jag har ett stort linneskåp där jag har underkläder, t-shirtar och andra toppar, koftor, byxor och linnen. Sen har jag en dubbeldörrad garderob som är full med blusar, skjortor, kjolar och stickade tröjor. Inte nog med det. Jag har ytterligare en garderob med klänningar. Den är inte så stor, men ändå.

Jag behöver sannerligen inte mer kläder. Men jag vill ha. Senast idag var jag inne i en butik och var på väg att köpa en klänning som jag tyckte var fin. Jag var på väg att trotsa mitt eget förbud. När jag stod i kön ångrade jag mig. Klänningen var inte värd sitt pris. Jag vet ärligt talat inte vad som fick mig att vilja ha den.

Idag träffade jag en klädesdesigner. Hennes grej var att hitta vintagekläder som hon återdesignde. Det var oerhört inspirerande och det gav mig förnyad insikt om hållbarhet och klimatförändringar. Jag tänker inte delta i att slå nytt rekord i mellandagshandel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0