Lucka 14 - skratt



Ett skratt förlänger livet, brukar man säga. Jag tror att det ligger något sant i det. Liksom det finns olika typer av tårar finns det också olika typer av skratt. Framför allt kommer de från olika djup. Jag ska försöka förklara vad jag menar.

Jag har lätt för att skratta och skrattar åt sådant som inte ens är roligt, utan kanske mer dumt eller till och med sorgligt. Inte för att skjuta undan allvaret utan för att det ofta finns en dråplighet som är rolig. Lite som tragikomik. Det är ett snabbt övergående skratt, ungefär som att bli omkörd på motorvägen. Det går fort och utan att man kanske ens lägger märke till det.

För mig finns det som sagt flera nivåer på det där med att skratta, men det absolut bästa skrattet är motsatsen till det ovan beskrivna. Det kommer hela vägen inifrån och gör att man skrattar med hela kroppen. Endorfiner far omkring som värsta flipperkulorna och bonusklockar ringer som stollar i systemet. De skratten är inte så vanliga, men o, så härliga. De liksom hänger kvar även när skrattet har tystnat.

Jag har insett att de skratten har mer med människorna att göra än situationen. Det finns några få människor som kan locka fram det skrattet hos mig. Människor som jag känner starkt band till. Människor som gör mig lycklig och som jag mår bra med. När jag känner mig trygg. Det finns en samhörighet inblandad också. Att skratta tillsammans.

Vissa finns som till och med kan få mig att skratta fast att de inte är närvarande. Jag kan dra mig till minnes saker och gå hemma och skratta i min ensamhet. Det gör vardagen allt annat än grå.


Kommentarer
Postat av: martina

jag är hedrad!

2010-12-14 @ 22:07:11
Postat av: martina

fast jag ser lite smått konstig ut. är du säker på att jag inte har satt i halsen? är detta från den fantastiska kräftskivan? jag längtar tillbaka!!!

2010-12-14 @ 22:08:40
Postat av: Sofie - Kreativa latsidan

Jag tänkte också att det ser ut som du satt i halsen. Fruktansvärt av mig att skratta på det viset isf. Men nä, det finns en serie bilder just i detta momentet och vi skrattar väldigt mycket på allihop. Dig har jag roligt med :)

2010-12-14 @ 22:37:30
Postat av: Sofie - Kreativa latsidan

Och ja, det är från den fantastiska kräftskivan!

2010-12-14 @ 22:39:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0