Den som söker finner

När jag letar efter möbler tittar jag inte på allt möjligt och väljer det bästa alternativet bland urvalet. Nä, jag målar upp en bild i huvudet av vad jag vill ha. Sen väntar jag. Och letar. Och väntar. Jag ger inte upp. För hittills i mitt liv brukar det jag väntar på komma. Det kanske låter underligt, men det är bara så. För ett tag sedan köpte jag en byrå att ha min tv på. Väl på plats var blev det inte så bra. Även om jag älskar byrån.

I inläget "Röra blir oröra" i kategorin Sveavägen skrev jag att det bästa hade varit att hitta en liten bänk till tv:n.

I går kväll fick jag en intensiv tanke i huvudet om att jag minsann måste till second handen. Så innan jag åkte till jobbet smet jag dit. Mitt sikte var inställt på klänningar. Hittade inget. Gick vidare bland porslinet. Inget där heller. Då var jag på väg att ge mig, men så tänkte jag att en runda bland möblerna inte kan skada. Det första mina ögon föll på vad bänken på bilden nedan. Den är min! Jag ska ha den! Tänkte jag.



För den här lilla teakbänken stämde överens med bilden i mitt huvud. Helt otroligt. Det är en alldeles lagom höjd att ha tv:n på. Jag viftade till mig en gladlynt herre som jobbade i butiken och han satte dit en lapp om att den var tagen. Mitt hjärta kunde inte riktigt sluta banka. Den där herren måste sett hur uppspelt jag var för han visade med armen på ytterligare en teakmöbel. Ett sideboard. Det var jättefint. Men alldeles för stort för min lägenhet. Jag har ingen plats för ett sådant. Tyvärr.

När jag sedan en tid haft den där bänken i huvudet har jag tänkt att det vore fint med ett litet skåp bredvid. För då skulle jag kunna använda byrån (som tv:n står på nu) i arbetsrummet istället. Och där skulle jag verkligen behöva den. Jag fortsatte hur som helst min runda och så dök jag på det. Skåpet.



Det är nästan så att jag tror att det inte är sant. Där stod skåpet, precis så som jag hade tänkt mig. Två önsketänkta möbler i en smäll. Galet. Härligt. Salig är jag. Det är ingen överdrift.

Bänken tog jag under armen och gick. Den kunde jag knö in i baksätet på bilen. Skåpet däremot fick jag låta stå kvar för hämtning en annan dag. Åh! Det kommer att bli så fint med de här möblerna i mitt vardagsrum! Jag längtar efter att få ställa dem på plats.

Pris: bänk 150 kronor. Skåp: 300 kronor. En piss i havet för riktigt hantverk.

Kommentarer
Postat av: Maja

Grattis! :-)

2010-04-25 @ 20:47:47
Postat av: sofie

Tack!

2010-04-26 @ 07:48:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0