Beslut



Avokado, ägg och skärgårdssill. Det var min lunch idag. Bättre än smörgås, som jag annars så gärna stoppar i mig. Under en längre tid har min vikt sakta smugit sig uppåt, uppåt. Eftersom jag inte äger någon våg så vet jag inte hur mycket. Men om jag inte gissar helt galet börjar det närma sig tvåsiffrigt. Om det inte redan är passerat. Jag märker det främst på kläderna och jag känner det när jag går. Min kropp känns inte som min.

Jag vet sen tidigare i mitt liv att beslutet kommer. En dag har jag fått nog. Oftast är det bäst att vänta till den dagen. Då handlar motivationen mer om känsla än om ett beslut från hjärnan. Sen måste hjärnan vara med ändå. Och det där beslutet flög i mig i tisdags.

Som tur är har jag inte så svårt för att tappa de kilon jag gått upp. Mest handlar det om att tänka på vad som hamnar i magen. En lång tid nu har jag hållit mig med dåliga vanor. Det innebär att jag äter något snabbt och lättlagat istället för att planera maten i förväg. Snabbt och lättlagat är oftast mindre nyttigt.

Självklart handlar det om att röra sig också. Jag samlade ihop några tempolåtar som jag verkligen gillar och puttade in dem i min mp3 och sen var det bara att stega ut. Har hittat en bra runda som tar 25 minuter att promenera i rask fart. När jag kommer hem gör jag en del övningar för att stärka rygg och mage.

Det här känns bra. Nu är jag på gång igen. Förutom att vikten kommer minska kommer jag också att sova bättre om nätterna och förhoppningsvis komma i bättre balans och minska känslan av stress som så ofta gnager i mig. Förhoppningsvis kan det sätta lite sprätt i kreativiteten också.


Kommentarer
Postat av: Birgitta

Du är så klok. Dessutom står du med båda fötterna på jorden.Längtar efter prat-timmar med dig. kram Birgitta

2010-04-10 @ 14:13:36
Postat av: Kajsa

Hur går det då? Går det bra?

2010-05-02 @ 12:32:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0