Omåttlig tur



Soffor.
Jag pyntade 5 000 kronor för den vänstra. Ett mycket bra pris och en lovely färg. Den högra är min gamla som jag ännu inte bestämt om jag ska behålla. Kan kanske få plats i mitt arbetsrum. Det skulle i så fall bli en bra övernattningsplats.



När jag flyttade till Värnamo för drygt ett år sedan gjorde jag mig av med nästan alla mina gamla möbler. Med i flytten följde sängen, pianot och någon pall. Så det ville till att hitta möbler fort.

Second hand blev mitt lyckokast. Jag köpte ett köksbord med fyra stolar, ytterligare fyra stolar, ett linneskåp, en fåtölj, en garderob, en soffa och ett soffbord. Det blev även några lampor. De flesta av möblerna kommer att få följa med mig vidare till nästa boning. Dock är jag osäker över soffan. På sitt sätt är den väldigt charmig. Den är klädd i mossgrön plysch med bladmönster. När jag köpte den var den bästa alternativet och kostade bara 300 kronor.

Redan tidigt i somras började jag att kika på andra lägenheter. I samma veva bestämde jag mig för att det skulle bli en ny soffa. I augusti, tror jag att det var, så besökte jag ett möbelvaruhus där jag hittade den perfekta soffan. Inte särdeles dyr och en färg som jag verkligen föll för. Den var mörkt turkos. Eller kanske mer petrol som går åt blått. Svår att beskriva. Färgen skiftar med ljuset. Bilden här gör inte färgen riktigt rättvis.

Hur det nu var. Ett par veckor efter att jag sett soffan surfade jag in på företagets hemsida och då fanns inte färgen kvar som jag ville ha. Då började ett letande och jagande efter något likvärdigt. På ett ställe jag var skrattade de lite åt mig när jag frågade efter turkosa soffor. De hade ungefär 70 olika nyanser i grått och bara två som var turkosa. Den ena nästan neon och den andra mer grå den också.

Återigen blinkade min lyckliga stjärna till för plötsligt en dag dök den förstnämnda soffan upp på en säljsajt på nätet. En man i Jönköping hade haft den ett år, men ville på grund av flytt bli av med den. Han köpte den för över 12 000 kronor. Jag fick den för 5 000!

Så slutet gott, allting gott kan man säga. Min snälla pappa hjälpte mig att forsla hem den. Nu trängs två soffor i mitt vardagsrum. En grön och en petrolblå.


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Men shit vad många sovplatser det blir om du sparar den gröna också! Toppen, då kan du ha familjefest...

2009-11-13 @ 17:58:12
Postat av: sofie

Exakt. Ju mer familj desto bättre!

2009-11-13 @ 18:00:59
Postat av: niv-1

jag ser redan nu hur hörnet i den blåa soffan kommer att vara hett eftertraktat. pax!

2009-11-15 @ 13:13:15
Postat av: sofie

Haha! Jag har alltid plats till dig Niv!

2009-11-15 @ 13:59:58
Postat av: Martina

Jag vill alltid sova i den gröna! Den är hur fin som helst ju!

2009-11-17 @ 12:50:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0