Återfunnen


Daggkåpa. Tavla målad 1998.


Daggkåpan är en av mina favoritblommor. Den kanske verkar trist och utmärker sig inte direkt i dikeskanten. Kanske mest för att den bara är grön. Men kolla på dess blommor någon gång. Små, små stjärnor. För att inte tala om hur vackert det är när bladen kupar sig kring daggdroppar.

Den här tavlan målade jag för elva år sedan. Inspirerad av boken Majas alfabet. Egentligen skulle Maja varit med på bilden, men jag fick inte till henne och målade över henne. Kill your darlings heter det ju.

För några veckor sedan började jag fundera på vart den här tavlan tagit vägen. Jag rotade igenom alla tänkbara gömmor, men kunde inte hitta den. Jag ringde till mamma och pappa för att höra om den stod hos dem. Det gjorde den inte. Jag kunde inte förstå vart den tagit vägen. Så vitt jag mindes hade jag inte gjort mig av med den.

Med tanke på att den mäter 70x120 cm så kan den ju knappats bara försvinna. Sant. Efter ytterligare en genomletning hittade pappa den. Tavlan hade hamnat bakom dörr. Den har fått sig några törnar, med dem tänkte jag putsa till och kanske även lyfta fram blommorna lite mer.


Kommentarer
Postat av: maja

Håller med dig. Daggkåpan är jättefin. Och Majas alfabet älskar jag :-)

Tror jag minns denna tavlan från förr. Fin!



"En daggkåpa ville jag vara och bära daggpärlor klara. I kjol så fin med uddig kant det skulle allt vara fasligt grant!"

2009-11-14 @ 18:40:11
Postat av: Marcus

För att kalla den "latsidan" uppdaterar du duktigt frekvent.



Bara så du vet ;)

2009-11-15 @ 02:04:28
URL: http://handling.blogg.se/
Postat av: sofie

Maja: tavlan tillkom då när vi målade på spånskivor. Jag kommer inte exakt ihåg din, men jag kommer ihåg att du resonerade en del kring den.



Marcus: ja, minst ett inlägg per dag är mitt motto.

2009-11-15 @ 14:06:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0