Julgodis + recept


Recept följer efter bilderna.


Nougatbollar. Idag har jag äntligen fått gjort lite julgodis. Först en klassiker - nougatbollar. Man rullar in en noguattärning i marsipan och doppar sedan hela bollen i smält choklad. Smarrigt värre.



Chokladkola. En ny favorit som jag testade för några veckor sedan. Löjligt god. Även om det är lite trixigt att klicka ut kolan i små formar så föredrar jag det framför att hälla den i form, skära den i bitar som man måste slå in i papper. Tror det här går fortare.



Kokosbollar med chokladhatt. Receptet på dem här hittade jag på nätet. Jag har dock justerat receptet lite. Gillar man kokos så gillar man de här. Det tror jag.



Recept:

Marsipanbollar
100 gram nougat
200 gram marspian
200 gram mörk choklad

- Tärna nougaten.
- Skiva marsipanen.
- Rulla in nougaten i marsipanen.
- Smält chokladen i en skål.
- Lägg i en boll i taget och vänd runt med två skedar.
- Lägg bollarna på bakplåtspapper.
Klara att äta så fort chokladen stelnat!


Chokladkola
3 dl vispgrädde
50 gram smör (OBS inte margarin)
3 dl strösocker
1,5 dl ljus sirap
0,5 dl kakao
1,5 msk vaniljsocker

- Häll alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull som rymmer minst tre liter.
- Koka upp och rör runt kraftigt så att ingredienserna blandar sig.
- Sänk till medelvärme. Kolan ska koka tills den börjar sjunka. Det kan ta upp till en halvtimme.
- Rör någon gång. Kolan mår bäst av att koka ifred. Rör man för mycket kan den kristalisera sig.
- När kolan börjar sjunka droppa lite smet i ett glas med kallt vatten. Går det att forma en kula så är kolan klar. Glöm inte att smaka på kulan. Det är ett bra sätt att avgöra om kolan är för mjuk eller på väg att bli för hård.
- Klicka ut kolan i ischokladformar. Var försiktigt bara. Den klara kolan mäter cirka 120 grader. Det är lätt att bränna sig.
- Alternativt kan man hälla kolan i en bakplåtspapperklädd form på cirka 15x20 cm. Låt stelna och klipp eller skär kolan i bra bitar. Klä dem med smårgåspapper eller cellofan.


Kokosboll med chokladhatt
50 gram smör (OBS inte margarin)
0,5 dl ljus sirap
0,5 dl strösocker
2 dl vispgrädde
250 gram kokos

Garnering
200 gram smält choklad (Välj mörk eller ljus efter smak. Dock blir det väldigt sött med ljus choklad.)

- Blanda allt utom kokos i en kastrull och koka upp.
- Låt koka i cirka fem minuter och vänd i kokosen.
- Ta bort från plattan.
- Klicka ut smeten i formar.
- Låt stå en stund tills smeten sätter sig.
- Kläm till formarna så att smeten blir som bollar.
- Smält chokladen.
- Lägg en klick choklad på varje boll.


Jag avskyr margin. När man bakar och gör godis ska det vara smör. Det ger bäst smak. Eftersom kolan tar så pass lång tid att koka kan man passa på att göra till exempel kokosbollarna under tiden. För även om kolan sköter sig själv så är det dumt att lämna spisen utan översyn. Jag måste säga att skeva bollar och kladdiga kolaformar är charmigt. Det ska synas att det är hemgjort.


Kommentarer
Postat av: Sam Stone

Fan vad flitig man kan vara! Det glädjer mig. När bjuder du?

2009-12-13 @ 22:16:31
Postat av: sofie

Helt galet flitig.

2009-12-13 @ 22:47:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0