Gummifabriken brinner!


Brand. Nattvy från mitt fönster.


Jag stod och borstade tänderna när jag hörde flera sirener. Med tanke på att jag bor centralt i Värnamo så är det ett ganska vanligt ljud en sen fredagskväll. Klockan var strax efter halvett. Det jag reagerade på var att sirenerna tystnade strax bortanför mitt hem. Det tog en liten stund innan jag kopplade.

Min första tanke var att en olycka inträffat i rondellen, eftersom jag såg blinkade ljus därifrån. När jag fick se röken bolma från Gummifabriken blev jag riktigt ledsen. De lokalerna är så fantastiska och genuina att det vore en stor sorg om de gick om intet.

Iklädd pyjamas, stövlar, halsduk, mössa och vinterkappa fick jag med mig kameran och sprang ut i de rådande kalla vädret. Det var under tio minus. När jag kom närmre såg jag att det var en magasinsbyggnad bakom fabriken som brann och inte själva fabriken. Detta gladde mig. Magasinen var övertänt och det såg ut som om brandmännen koncentrerade sig på att inte få spridning på elden, istället för att släcka magasinet.

Jag tror att träet på fasaden till fabriken fattade eld, men när jag vaknade idag ser jag att fabriken står kvar. Skönt.

Usch. Det var en konstig upplevelse. Journalisten i mig kunde inte stanna inne. Eftersom någon av de mer eldiga bilderna kanske kommer att gå i tidningen som jag jobbar på så publicerar jag inte dem. Ännu.


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Får vi se dem nu då? : )

2009-12-20 @ 15:35:52
Postat av: sofie

Imorgon får det bli :)

2009-12-20 @ 15:51:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0